Pages

Thursday, March 15, 2012

Proton P3-21A Masih Guna Timing Belt & Hydraulic Power Steering ?



Ini maklumat yang aku jumpa dalam blog proton sales. Maklumat yang menarik perhatian aku ialah tentang belting sistem dan power assist steering sistem yang bakal digunakan didalam model ini.




Seperti model-modelnya sebelum ini, sistem Timing Belt masih lagi dipilih untuk dimuatkan dalam model ini, bukan sistem Timing Chain. Aku kurang pasti apakah tujuan mereka. Adakah untuk penjimatan kos pembuatan semata-mata? Pasti ada kebaikan dan keburukan, kelebihan dan kekurangan di antara kedua-dua sistem timing belt dan timing chain. 

Selain itu, sistem power steering juga masih menggunakan Hydraulic (HPS), bukan Electric (EPS). Kedua-dua sistem ini juga banyak kelebihan dan kekurangannya jika dibandingkan side by side. Mungkin tak semua kenderaan sama, dan punyai konsep handling yang berbeza-beza.  Cuma pada aku, kalau model P3-21A ini turut mahu dijual pasaran dunia(global car), sepatutnya model ini dipasang dengan Timing Chain dan sistem power EPS.

    
Sumber: Proton Sales

3 comments:

  1. Nice respond in return of this matter with firm arguments and explaining all about
    that.
    Also see my web page > onitsuka tiger mexico 66

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas perkongsian. boleh ke saya tahu, apa kelebihan untuk timing chain dan timing belt? saya percaya dua2 ada kelebihanya. harap dapat memberi pencerahan. terima kasih.

    ReplyDelete
  3. terima kasih, atas perkongsian.semoga dipermudahkan

    ReplyDelete